Search

Vinkkejä itseohjautuvista harrastuksista

Itseohjautuvat harrastukset ovat aiheellisia ja erittäin ajankohtaisia tällä hetkellä. Tämän vuoksi kolme Metropolian Kulttuurituotannon opiskelijaa ovat Höntsä -silta eteenpäin! - hankkeen myötä kirjottaneet muutaman esimerkin tämänkaltaisista harrastuksista. Vinkit on jaettu kolmeen osaan: Kävely, Itsensä aktivointi ja Lukeminen.


Kävely

Omalla kohdallani tärkeäksi henkireiäksi muodostui pitkät kävelylenkit ulkona. Kun yhtäkkiä hektinen, sosiaalisuuden täyttämä arki pysähtyi, oli tärkeää saada jotain vaihtelua ja liikkeen tuntua päiviinsä. Itse olen harrastanut ilta- ja yö kävelyitä nuoresta asti, ja niissä viehättää ohimenevän tilan tuntu – parasta on olla tarkoituksettomalla matkalla ei-mistään ei-minnekään, matkalla matkan vuoksi. Silloin aivot tuntuvat todella saavan tilaa, mieli juoksee vapaasti ja kotiin palatessaan saattaa huomata päänsä täyttyneen uusilla, tuoreilla ideoilla.

Kävelyä saatetaan pitää yksinkertaisena liikuntamuotona, mitä se ytimessään tietysti onkin, mutta parhaimmillaan sillä voidaan saavuttaa erittäin palautunut, levännyt ja virkeä olo. Siksi jaan muutaman vinkin, jotka ovat omalla kohdallani toimineet hyvin:

1. Jätä kuulokkeet kotiin

Tiedän, että monet nimenomaan haluavat käydä kävelyillä kuuntelemassa musiikkia, podcasteja tai äänikirjoja. Itselläni on kuitenkin päinvastoin. Auditiivinen ärsyke tuntuu usein vievän huomion väärällä tavalla. Alan helposti keskittyä miettimään ja analysoimaan kuunneltavaa musiikkia, tai kuuntelemaan podcast-juontajan sanoja, ja silloin on kävelyn parhaimmillaan tuottama ajatuksenjuoksun vapaa tila menetetty. Tämä on toki vain henkilökohtainen kokemus, ja jos lukija kokee toisin, tehköön hän kuten parhaaksi näkee!

2. Eksy!

Sanon usein vitsillä harrastavani eksymistä. Vitsissä on kuitenkin vinha perä, sillä omasta mielestäni paras tapa tutustua uusiin alueisiin, ja todella tutkia niitä, on huomata olevansa hieman eksyksissä. Kun muutin nykyiseen asuinpaikkaani, oli tapanani käydä lähes joka ilta pitkillä kävelyillä, ja sitten yrittää etsiä tieni kotiin. Korona-aikana kävelin päivisin pitkiä matkoja vieraasta lähiöstä toiseen, ja löysin paljon paikkoja, joita en varmasti olisi muuten löytänyt. Siksi suosittelenkin jättämään Google Mapsin hetkeksi rauhaan, menemään uuteen kaupunginosaan tai lähiöön, ja antaa jalkojen löytää oikean tien. Kannattaa valita mielenkiintoiselta näyttävä kadunkulma, viehättävän värinen talonseinä tai kutsuvalta näyttävä puistotie – jokaisen kulman takana on jotakin löydettävää.

3. Mene kiertotietä!

Kävelyn idea ei ole, ainakaan kävelylenkeistä puhuttaessa, päästä nopeasti pisteestä A pisteeseen B. Puhki kulutettu klisee kertoo matkan olevan määränpäätä tärkeämpi, ja ainakin tässä tapauksessa se pitää paikkansa. Kulje sivukujia pitkin, kierrä pitempää polkua puron yli, tuhlaa aikaa. Kaiken ei tarvitse olla tehokasta. Näiden ohjeiden lisäksi suosittelen etsimään, vaikka internetistä uusia ulkoilualueita asuinseudullasi, jos samojen katujen tallaaminen alkaa kyllästyttää. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on valtava määrä todella hienoja luontokohteita, joita tutkia, eikä katujenkaan pitäisi kävelijälle loppua kesken.

Puheenvuoroni lopuksi voisin lainata yhdysvaltalaista filosofia, Henry David Thoreauta. Hän kirjoittaa kirjassaan Kävelemisen taito seuraavasti:

”Kenties meidän tulisi lähteä lyhimmällekin kävelylle kuolemattoman seikkailun hengessä, koskaan palaamatta, valmiina lähettämään vain palsamoidut sydämemme maallisina jäännöksinä takaisin hylättyyn valtakuntaamme.”

Näiden viisaiden sanojen siivin toivotan turvallisia ja inspiroivia seikkailuja!


Itsensä aktivointi

Mitä tehdä, kun kotona ei jaksa tehdä mitään? Miten kotona pystyy aktivoitumaan, kun ainoa paikka missä aikaa viettää on koti? Miten aktivoida oma keho etäluentojen ja palavereiden välissä? Kuinka eri tavalla voi nauttia omasta kehosta ja sen tuomista mahdollisuuksista? Miten haastaa itseään tai tarvittaessa päästää itsensä myös helpommalla? Pohdin näitä kysymyksiä keväällä 2020 vallitsevan pandemia-tilanteen aikana. Syksy 2020 alkaa näyttää lähes samalta kuin edeltävä kevät. Se herättää huolta, kuinka jälleen jaksaa pitää itsestään huolta liikunnan keinoin. Tässä muutamia vinkkejä miten saada omasta kotijumpasta mielenkiintoisempaa ja motivoivampaa.

1. Aloita!

Aloita niin kevyesti kuin vain mahdollista. Voit aloittaa päivän jumppasi jo sängyssä maaten ja jatkaa sitä kevyesti koko aamupäivän muiden kotiaskareiden lomassa. Pyörittele niveliä, kurkota käsilläsi kohti kattoa tai liikuttele päätäsi kevyesti puolelta toiselle. Ennen kuin huomaatkaan, tekee mielesi liikuttaa kehoasi vain lisää ja lisää. Jatka läpi päivän kevyesti kurkottelemalla tai pyörittelemällä kun siihen tulee sopiva tilaisuus. Voit ottaa nämä keinot käyttöösi myös etäpalavereiden kohdalla tai tauoilla. Jätä puhelin päivittäin vähintään yhdeksi tauoksi rauhaan ja aloita kevyesti vetreyttämään kehoasi liikuttamalla sitä.

2. Unohda säännöt!

Nyt ei tarvitse tehdä ohjeiden mukaan. Älä mieti tekniikkaa tai oikeaa liikerataa. Tee vain sitä mistä itsellesi tulee hyvä mieli. Mikä tuntuu juuri milläkin hetkellä hyvältä? Kuuntele kehoasi ja teen niin kuin se pyytää! Kukaan ei näe sinua, kukaan ei ole tuomitsemassa. Unohda kaikki mitä olet koskaan oppinut liikunnasta ja tee mitä kehosi haluaa juuri nyt. Leiki, pelleile ja nauti! Teen jotain mitä et ole koskaan yrittänytkään. Seiso päälläsi tai harjoittele spagaattia. Tutustu omaan kehoosi entistäkin paremmin. Mikä tuntuu hyvältä? Jos jokin sattuu, pysähdy ja mieti voitko tehdä pienellä liikkeellä jotain toisin. Älä hätäänny vaan yritä kuunnella parhaasi mukaan, miten voit tehdä olosi mahdollisimman mukavaksi.

3. Etsi uusia tiloja sekä aikoja!

Onko kotitalossasi parveke, takapiha tai jopa kattoterassi? Voisiko siellä tehdä päivän jumpan? Uudet tilat piristävät ja ehkä antavat myös uusia ideoita. Jos olet tottunut yksin jumppaaja, pyydä kaveri seuraavalla kerralla mukaan! Uuteen paikkaan on helpompi tutustua kaverin kanssa. Tai puolestaan jos aina jumppaat kaverin kanssa, kokeile vaihteeksi yksinolemista.


Miltä se tuntuu? Kokeile eri vuorokauden aikoja! Miltä tuntuisi yö jooga? Tunnelmallisessa kynttilän valossa rauhallisen musiikin soidessa aukeaa varmasti aivan uusia mielikuvia jumppaamiseen. Luota itseesi, kuuntele itseäsi ja ole ylpeä siitä mitä olet jo tehnyt.


Lukeminen

Onko sosiaalinen media vienyt kaiken ajan lukemiselta? Elämme aikaa, jolloin kirjojen lukeminen on mahdollista monessa eri muodossa. Kun kerran kirjojen lukeminen tai jopa kuuntelu on niin helppoa niin, miksi moni meistä käyttää niin suuren osan ajastaan sosiaalisen median selailuun?


Syksyn saapuessa on miellyttävää rauhoittua ja kenties lukea jotain uutta tai palata lempi kirjojen ääreen. Sosiaalinen media toimii hyvin apuna, mikäli haluaa lukea tai kuunnella äänikirjoja esimerkiksi puhelimella. Moni kuitenkin viettää arkipäivät tietokoneen ääressä. Perinteisten kovakantisten kirjojen lukeminen onkin mainio tapa ottaa taukoa älylaitteiden näytöstä.

Tuntuuko lukemisen aloittaminen työläältä tai liian kaukaiselta ajatukselta? Tutustu näihin kolmeen vinkkiin ja inspiroidu!

1. Tutustu uuteen kirjastoon!

Lukuharrastuksen aloittaminen saattaa tuntua vaikealta, varsinkin jos ei tiedä mistä aloittaa. Onneksi Suomi on täynnä mielenkiintoisia kirjastoja. Tämän lisäksi Helmet-kirjastokortin hankkiminen on ilmaista. Kirjastoon mennessä ei tarvitse tietää mitä sieltä hakee ja joskus on mielenkiintoista vain kerätä kirjoja mukaansa kirjan kannen perusteella. Kotona voi selailla kirjoja ja katsoa, jos jokin tuntuu tarpeeksi mielenkiintoiselta. Kun lukemista ei ota liian vakavasti, on helpompi ylläpitää tai aloittaa lukuharrastus.

2. Inspiroidu kirja-aiheisista Instagram-tileistä!

Mikäli koet käyttäväsi paljon aikaa Instagramia selaillen, niin miksi ei seurata tilejä, jotka auttavat inspiroitumaan kirjoista.

Oscar palkittu näyttelijä Reese Witherspoon ylläpitää Instagram tiliä, jossa hän nostaa joka kuukausi esille kirjan, jonka keskeisenä hahmona on nainen. Instagram tili välittää positiivista energiaa ja voimaa, jonka avulla on helppo inspiroitua lukemisesta. (Löydät Witherspoonin kirja-aiheisen Instagram tilin @reesesbookclub)

Suomenkielisiä kirja-aiheisia Instagram-tilejä löytyy myös muutama. Suomen bookstagram-yhteisö ylläpitää tiliä, jossa on mahdollista tutkia lukuhaasteita, lukumaratoneja sekä kirjallisuustapahtumia. (Löydät bookstagram-yhteisön tilin Instagramista @kirjagramsuomi)


3. Kokeile äänikirjoja!

Huono keskittymiskyky vaikeuttaa lukemista ja sen myötä myös kynnys ryhtyä lukemaan voi olla suuri. Kirjaa ei aina tarvitse lukea perinteiseen tapaan, vaan teknologian myötä äänikirjat ovat jo monen vuoden ajan olleet suosittuja vaihtoehtoja. Äänikirjat sopivat myös kiireellisiin elämäntilanteisiin. Äänikirjaa voi kuunnella esimerkiksi siivotessa, ruokaa laittaessa tai autoa ajaessa. Kenties suosituimpia äänikirja toistopalveluita ovat BookBeat sekä Audible. Molemmat sisältävät kuukausimaksun, mutta useimmat tarjoavat ilmaisia kokeilujaksoja.

(BookBeat- sekä Audible toistopalvelun voi ladata oman älylaitteen sovelluskaupasta.)


Toivomme kaikille lukijoille mukavaa syksyn alkua ja inspiroivia hetkiä harrastusten parissa!

Malena, Otto ja Liisa.


Teksti ja kuvat:

Kävely - Otto Vahtola

Itsensä aktivointi - Liisa Mustakallio

Lukeminen - Malena Lindgren

16 views
Höntsä-hanketta toteuttamassa:
nuorisoseurat.png
kisis.png
odl.png
osao.png
oulu.png

Höntsä -silta eteenpäin! -hankkeen henkilörekisterin tietosuojaseloste

 

Tietosuojaseloste perustuu EU:n tietosuoja-asetuksen (2016/679, General Data Protection Regulation, ”GDPR”) rekisteröityjen informointivelvoitteeseen sekä kansalliseen tietosuojalakiin (1050/2018), joka on astunut Suomessa voimaan 1.1.2019.



SAAVUTETTAVUUSSELOSTE

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Höntsän YouTube
  • Höntsä Twitter

@hontsasiltaeteenpain
#hontsasiltaeteenpain

 

www.hontsa.metropolia.fi

hontsa(at)metropolia.fi

Höntsä -silta eteenpäin! -hanke (1.2.2018-30.11.2020)
Hankekoodi: S21126

 

"Nuorista lähtevää, iloa tuottavaa, kaikille avointa höntsätoimintaa ja monialaista ohjaajuutta."

 

Höntsä - silta eteenpäin! hanketta rahoittaa

Euroopan sosiaalirahasto ESR.

Vastuuviranomaisena toimii

Pohjois-Pohjanmaan-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Metropolia Ammattikorkeakoulu